Privatizácia,
metódy privatizácie
1.Čo je to privatizácia ?
Privatizácia je transformácia verejného vlastníctva aktíva
na súkromné vlastníctvo, alebo prevedenie výkonu niektorej
aktivity, ktorá bola doposial vykonávaná verejnou
organizáciou, do súkromného sektoru.
2. Metódy privatizácie
Štandardné metódy sú metódy odskúšané a bežne
používané vo svete.
Vo väčšine prípadov a za normálnych podmienok sa vyznačujú
:
- transparentnosťou
- možnosťou získania maximálneho finančného efektu,
- získania zahraničného kapitálu
- prístupom širokého okruhu záujemcov,
- poskitnutím rovnakých informácií všetkým záujemcom a
stanovením rovnakých podmienok, s nevyhnutnosťou uskutočnenia
podľa zásad slobodnej a čestnej súťaže
patria sem : - priamy predaj
- verejná dražba
- verejná súťaž
Priamy predaj(vopred určenému záujemcovi)
Je to taká forma predaja majetku alebo obchodných podielov, kde
dochádza k predaju na základe schválenia privatizačného
projektu vládou alebo na základe rozhodnutia o privatizácii.
Táto metóda má vysoké riziko netransparentnosti a nízku
konkurencieschopnosť. Bola prijatá zásada, že ju možno
využiť v začiatkoch privatizácie, vtedy, keď nie je
potenciálny záujemca o privatizáciu daného majetku či
podniku inými štandardnými metódami, alebo ide o požiadavku
reštituenta na odkúpenie zostávajúcej časti majetku, ak bola
výhodná cenová ponuka na subjekt, ktoý bol pred likvidáciou,
alebo ak išlo o predaj drobných podnikov, ich časti
zamestnancom, resp. Manažmentu v tých prípadoch, keď by
organizácia ostatných metód bola neefektívna. Táto metóda
patrí medzi nesúťažné metódy.
Verejná dražba
Verejná dražba je predaj privatizovaného majetku, ktorý je
majetkom štátu, verjným spôsobom , vo vopred určenej dobe,
neurčenému počtu záujemcov. Záujemcovia dávajú ponuky
kúpnej ceny, pričom vyvolávajúca cena sa rovná účtovnej
hodnote. Majetok sa predá tomu, kto ponúkne najvyššiu cenu.
Je to súťažná metóda a uplatňuje sa výlučne v prípadoch,
keď je jedným z najdôležitejších parametrov privatizácie
dosiahnutie maximálneho finančného efektu. Výhodou metódy je
rýchlosť a relatívna nenáročnosť realizácie. Nevýhodou je
možnosť využitia len jedného kritéria (ceny).
Dražby sú v rámci velkej privatizácie najmenej používanou
metódou.
Verejná súťaž
Metóda verejnej súťaže je považovaná za
najtransparentnejšiu metódu a so súťaživosťou a možnosťou
prístupu širokého okruhu záujemcov, ktorú poskytuje, sa
považuje za najvýhodňejšiu metódu.
Základné princípy verejnej súťaže sú:
· povinnosť všetkých jej účastníkov postupovať pri jej
realizácii v súlade so všeobecne záväznými právnymi
predpismi
· všetkým účastníkom musia byť poskytnuté rovnaké
informácie a stanovené rovnaké podmienky,
· výber najvhodnejšieho návrhu sa uskutoční podľa zásad
slobodnej a čestnej súťaže a zásady rovnakého
zaobchádzania so všetkými navrhovateľmi.
Neštandardné metódy sú tie metódy, ktorých aplikácia na
rozdiel od štandardných prichádza do úvahy tam, kde
neexistujú trhové inštitúcie, sústava cien je deformovaná,
funkcia peňazí je obmedzená, nie sú primerané právne
predpoklady a pod. Sú to metódy špecificky “šité” na
konkrétne podmienky určitého štátu. U nás bola
uplatňovaná ako neštandardná metóda kupónová
privatizácia, ktorú neskôr nahradila dlhopisová
privatizácia.
3. Privatizácia na Slovensku
Po páde komunizmu v r. 1989 bol základným cielom procesu
privatizácie transformácia ekonomiky na podmienky trhového
hospodárstva a tento proces je podmienený zásadnou zmenou
vlastníckych vzťahov. V podmienkach Slovenskej republiky sa
tento proces presadil v r. 1990 ako súčasť ekonomickej reformy
v rámci ČSFR.
Proces transformácie zahŕňa reštitúcie, t.j. vrátenie
majetku bývalým vlastníkom, prechod vymedzeného majetku
štátu do vlastníctva obcí, likvidáciu neefektívnych
štátnych podnikov, malú a veľkú privatizáciu. V rámci
týchto foriem transformácie rozhodujúci význam a najväčší
podiel na prevode majetku štátu na iné osoby má malá a
veľká privatizácia.
Malá privatizácia
Privatizácia podľa zákona č. 427/1990 Zb. o prevodoch
vlastníctva štátu k niektorým veciam na iné právnické a
fyzické osoby v znení neskorších predpisov, tzv. malá
privatizácia bola prvou etapou privatizácie a uskutočnila sa v
rokoch 1991 až 1993. Išlo o časove a rozsahom ohraničenú
prvú etapu transformácie, ktorá však spolu s reštitúciami
položila pevný základ súkromného sektoru v obchode,
službách a v miestnom a malom priemysle. Jedinou metódou bola
verejná dražba pri ktorej na nadobúdatela neprechádzali
záväzky privatizovanej prevádzkovej jednotky. Finančné
prostriedky získané z malej privatizácie boli príjmami
osobitného účtu MSPNM SR, ktorý nie je súčasťou zdrojov
štátneho rozpočtu. Tieto finančné prostriedky boli v znení
neskorších predpisov prevedené z osobitného účtu MSPNM SR
na FNM SR v rokoch 1993 - 1998 v celkovom objeme 12,1 mld. Sk.
Veľká privatizácia
Velká privatizácia bola rozdelená na prvú a druhú vlnu
kvôli náročnosti procesu z hľadiska procedurálneho, počtu
privatizovaných subjektov ako aj objemu majetku vstupujúceho do
privatizácie. Legislatívny rámec pre prevod majetku štátu
počas velkej privatizácii bol zákon č. 92/1991 Zb. o
podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby. Tento zákon
bol počas privatizácie 19 krát novelizovaný. V období rokov
1991 - 1993 prebiehala 1. vlna privatizácie, ktorá zahrnula
majetok 678 štátnych podnikov v celkovej hodnote 169 mld. Sk a
týkala sa majetku štátnych podnikov z oblasti priemyslu,
služieb a ostatných oblastí. Uplatňovali sa neštandardné
metódy, hlavne kupónová privatizácia.
2. vlna veľkej privatizácie začala v septembri 1993 a podľa
deklarovaného zámeru mala byť ukončená v roku 1996. Druhá
vlna privatizácie bola oproti prvej vlne obsahovo poznamenaná
niekoľkými zásadnými zmenami. Predovšetkým to bol prechod
od neštandardných metód, akou bola kupónová privatizácia, k
metódam štandardným, hlavne k priamemu predaju a nahradenie
metódy kupónovej privatizácie metódou dlhopisovou.
V tejto súvislosti významnou negatívnou zmenou bolo vydanie
zákona č. 369/1994 Z.z.. Týmto zákonom sa na FNM SR preniesli
také kompetencie, na základe ktorých mohlo jeho prezídium
vydávať rozhodnutia o priamom predaji a meniť už vydané
rozhodnutia o privatizácii. Z hľadiska metód privatizácie
prevládal predaj majetku štandardnými metódami.
Neoddeliteľnou súčasťou transformácie štátneho majetku je
proces likvidácie štátnych podnikov. Aj v tomto prípade
možno konštatovať, že proces likvidácie bol poznamenaný
obdobnými problémami ako ďalšie formy transformácie. Aj tu
prevládli netransparentné metódy, často sa obchádzala
povinnosť verejných dražieb, ktorá bola nahrádzaná
súhlasmi s priamymi predajmi, nedostatočná kontrola
likvidátorov a pod. spôsobili, že likvidácie sú často
neefektívne, zdĺhavé, nesú znaky klientizmu. Nezriedka
značné hodnoty majetku sa dostali do vlastníctva nových
majiteľov za ceny hlboko pod ich skutočnú hodnotu. Podiel na
takomto stave v rôznej miere nesú zakladateľské rezorty,
likvidátori, ale aj ministerstvo privatizácie.
Literatúra :
1.. Jana Červenáková, Marek Jakoby, Miroslav Kňažko, Dagmar
Liďáková, Peter Pažitný, Oľga Reptová, Martin Strieborný,
Emília Sičáková, Martin Valentovič : Od spoločného k
súkromnému, 10 rokov privatizácie na slovensku
2. David W. Pearce a kol.:Macmillanov slovník modernej ekonomie
3. Internetová stránka MSPNM SR
4. Internetová stránka FNM SR
5. Internetová stránka občianskeho združenia MESA 10