20.storočie

O vojne

Pc

Chronológia

     

Titanic

Toto slovo malo pôvodne zosobňovať pojmy ako nepotopiteľný, nezničiteľný, či neporaziteľný. Ibaže - človek mieni a osud mení – Titanic sa stal jedným z najvýraznejších symbolov kontroverzného 20.storočia, storočia prevratných technológií a bezprecedentných ľudských zlyhaní, storočia bolestných priemyselných revolúcií a civilizačných zmien. Na začiatku tohto vývoja bola zmena spôsobu výroby – tú charakterizoval predovšetkým mohutný nástup oceliarstva –oceľ sa stala priam základným kameňom minulého storočia a je ním aj dodnes. Z ocele sa začali vyrábať nekonečné kilometre koľajníc, ťažké stroje, lokomotívy, autá, lietadlá a samozrejme, že v prvom rade – lode. Na začiatku 20.storočia bola lodná doprava takmer na vrchole svojej slávy. Výrobné možnosti lodeníc takej námornej veľmoci, akou vtedy bolo Spojené kráľovstvo, boli samozrejme veľkým lákadlom pre odvážnych konštruktérov a – obchodníkov. Európa sa stále viac a viac spájala s Amerikou, jediným prostriedkom na prekonanie rozľahlého Atlantického oceánu boli lode. K najväčším a najúspešnejším podnikateľom v oblasti civilnej lodnej dopravy patrila vtedy spoločnosť White Star Line, na ktorej objednávku začali v lodeniciach Harland & Wolff v severoírskom Belfaste s výstavbou najväčšej lode na svete. Bolo to v roku 1909. O dva roky neskôr spustili toto údajne nepotopiteľné plavidlo všetkých čias s názvom Titanic na vodu. Legenda o nepotopiteľnom obrovi však trvala ani nie rok. Na svojej prvej plavbe, ktorá smerovala z anglického Southamptonu do New Yorku, narazil Titanic, na ktorého palube sa nachádzalo viac ako 2200 ľudí, do ľadovca. V priebehu dvoch hodín sa loď potopila. Vďaka nedostatočnému počtu záchranných člnov na palube zahynulo v mrazivých vodách Atlantiku viac ako 1500 ľudí, katastrofu prežilo iba okolo 700 osôb.

Otázky prečo? a ako? trápili nielen vyšetrovateľov tragédie, ale predovšetkým lodných konštruktérov. Lenže iróniou osudu je práve skutočnosť, že mnohé konštrukčné zdokonalenia lodí sa podarilo uskutočniť práve vďaka takým katastrofám, akou bolo potopenie Titanicu. Námorné spoločnosti začali zase klásť oveľa väčší dôraz na ľudský faktor a bezpečnosť vybavenia námorných plavidiel. O dva roky neskôr, v priebehu prvej svetovej vojny, sa pri brehoch Grécka potopila sesterská loď Titanicu - Britannic. Dostatočný počet záchranných člnov na palube však dokázal zachrániť väčšinu životov pasažierov. Bola to až loď Olympic, ďalší produkt belfastských lodeníc, ktorej nový typ konštrukcie lodného trupu dokázal zabrániť jej potopeniu sa po kolízií na otvorenom mori. Olympic doplával do prístavu aj napriek tomu, že jedna z jeho komôr bola plná vody. Vďaka odolnej konštrukcii vodotesných komôr, z ktorých sa stavajú lode (čosi na spôsob detskej stavebnice), sa totiž plavidlo udrží na hladine aj v prípade väčšej trhliny.

Nezanedbateľný je aj spomínaný ľudský faktor - v roku 1985 objavili v blízkosti kanadského Newfoundlandu zvyšky Titanicu. Nález takmer nepoškodeného trupu lode (teda bez známok veľkého nárazu), ležiacej na dne mora, potvrdil tézu, že loď sa blížila k ľadovcu príliš rýchlo, vďaka čomu sa do vodotesných komôr dostala voda aj malými trhlinami (ktorých bolo ale veľmi veľa). Nepozornosť posádky bola teda pravdepodobne tiež jedným z faktorov katastrofy. A na začiatku storočia takmer neexistujúci systém záchranných lodí dokonal svoje.
Neporovnateľné sú však aj súčasné možnosti pri zameriavaní plavidiel radarmi, či pomocou satelitného navigačného systému GPS, o akých sa vtedajším kapitánom ani nesnívalo.

Faktom je, že náš svet sa stal za posledných 90 rokov ešte menším a vzdialenosti sú čoraz kratšie. Ľudia presadli z lodí na lietadlá, kde však čelia novým a neraz aj oveľa väčším nebezpečenstvám, ako pasažieri zaoceánskych plavidiel. Titanic je ale dodnes “Babylonskou vežou” našej technickej civilizácie.